Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2020
Senaste värdet:
100,0 % (2024)
Utgångsvärde:
98,2 % (2020)

Kommentar

Kumla

Uppgifter om förnybara bränslen och total mängd bränsle i MWh går inte att svara på för en enskild kommun eftersom regionen inte mäter detta på kommunnivå. Trafikoperatörerna levererar bränsleåtgång på fordonsnivå. Summering sker på avtalsområde (upphandlade trafikoperatörer) och det finns ingen koppling mellan fordon och trafik som utförs av trafikoperatören. Men andel förnybart bränsle i den allmänna kollektivtrafiken är 100 %.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 89 procent, alltså något lägre än föregående år. Det är fortfarande många kommuner och regioner som kör på 100 procent förnybart, men även fler kommuner och regionen där andelen förnybart gått ner markant.

Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde.

Uppdaterad: 2025-05-27