Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Jokkmokk 2011 0,0
1 Jokkmokk 2012 5,2
2 Jokkmokk 2013 5,2
3 Jokkmokk 2016 24,6
4 Jokkmokk 2017 17,6
5 Jokkmokk 2018 5,3
6 Jokkmokk 2019 22,6
7 Jokkmokk 2020 23,8
8 Jokkmokk 2021 36,4
9 Jokkmokk 2022 42,9
10 Jokkmokk 2023 42,9
11 Jokkmokk 2024 34,5
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Jokkmokk

Nyckeltal 2018 gäller bara regionaltrafik linjer. Det finns ingen egen lokaltrafik, och vi valde att inte gå på hela länets andel förnybart utan andel förnybart för de linjer som går via Jokkmokk.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 89 procent, alltså något lägre än föregående år. Det är fortfarande många kommuner och regioner som kör på 100 procent förnybart, men även fler kommuner och regionen där andelen förnybart gått ner markant.

Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde.

Uppdaterad: 2025-05-27