Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Hudiksvall 2011 4,5
1 Hudiksvall 2012 4,5
2 Hudiksvall 2013 21,6
3 Hudiksvall 2014 46,1
4 Hudiksvall 2015 61,4
5 Hudiksvall 2016 99,3
6 Hudiksvall 2017 100,0
7 Hudiksvall 2018 100,0
8 Hudiksvall 2019 100,0
9 Hudiksvall 2020 100,0
10 Hudiksvall 2021 100,0
11 Hudiksvall 2022 100,0
12 Hudiksvall 2023 76,7
13 Hudiksvall 2024 9,2
Datakälla: Sveriges Ekokommuner, FRIDA och SL

Kommentar

Hudiksvall

Regionen har beslutat att frångå HVO100 och använder nu reduktionspliktig diesel vilket är anledningen till att andelen förnybart har minskat. Under 2025 kommer eldrift på stadsbussarna att införas och andelen fossilfri kollektivtrafik kommer att öka.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 89 procent, alltså något lägre än föregående år. Det är fortfarande många kommuner och regioner som kör på 100 procent förnybart, men även fler kommuner och regionen där andelen förnybart gått ner markant.

Sedan 2019 hämtas data för de kommuner som inte rapporterat egna kommunala värden från databasen FRIDA samt rapporten Fakta om SL och länet. Varje kommun som inte rapporterat får då sitt länsvärde.

Uppdaterad: 2025-05-27