Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)
0 Örnsköldsvik 2007 25
1 Örnsköldsvik 2008 24
2 Örnsköldsvik 2009 23
3 Örnsköldsvik 2010 23
4 Örnsköldsvik 2011 24
5 Örnsköldsvik 2012 25
6 Örnsköldsvik 2013 26
7 Örnsköldsvik 2014 25
8 Örnsköldsvik 2015 24
9 Örnsköldsvik 2016 30
10 Örnsköldsvik 2017 32
11 Örnsköldsvik 2018 33
12 Örnsköldsvik 2019 34
13 Örnsköldsvik 2020 25
14 Örnsköldsvik 2021 20
15 Örnsköldsvik 2022 26
16 Örnsköldsvik 2023 28
17 Örnsköldsvik 2024 27
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Örnsköldsvik

Nyckeltalet är från och med 2015 exklusive resor med SJ då de inte lämnat ut uppgifterna pga sekretess skäl.

Antalet resande med kollektivtrafiken ökade stadigt fram till 2019 innan pandemin. Under pandemin 2020 - 2021 minskade antalet avsevärt. En ökning kan nu ses igen samtidigt som antalet fluktuerar något mellan åren.

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27