Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)
0 Värmdö 2009 131
1 Värmdö 2010 133
2 Värmdö 2012 123
3 Värmdö 2013 126
4 Värmdö 2014 129
5 Värmdö 2015 134
6 Värmdö 2016 131
7 Värmdö 2017 132
8 Värmdö 2018 132
9 Värmdö 2019 132
10 Värmdö 2020 94
11 Värmdö 2021 95
12 Värmdö 2022 118
13 Värmdö 2024 118
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Värmdö

Kollektivtrafikresor med buss och pendelbåt för 2024 är medräknade. Antalet resor per invånare fortsätter öka men ligger fortfarande på en lägre nivå än före pandemin. Det beror sannolikt på att resvanorna har ändrats och distansarbete har fortsatt under 2024. Resor med pendelbåt är med för första gången, antal påstigande på de två bryggorna Ålstäket och Norra Lagnö har räknats med.

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27