Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)
0 Upplands-Bro 2006 1
1 Upplands-Bro 2007 1
2 Upplands-Bro 2008 1
3 Upplands-Bro 2009 1
4 Upplands-Bro 2010 1
5 Upplands-Bro 2011 195
6 Upplands-Bro 2012 203
7 Upplands-Bro 2013 167
8 Upplands-Bro 2014 185
9 Upplands-Bro 2015 181
10 Upplands-Bro 2016 174
11 Upplands-Bro 2017 178
12 Upplands-Bro 2018 173
13 Upplands-Bro 2019 178
14 Upplands-Bro 2020 117
15 Upplands-Bro 2021 108
16 Upplands-Bro 2022 132
17 Upplands-Bro 2023 141
18 Upplands-Bro 2024 136
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Upplands-Bro

Kommunens kollektivtrafik drivs genom region Stockholm. Statistiken kommer från Fakta om SL och länet samt befolkningsmängd från SCB.

Antal påstigningar en vinterdag * 275 (räknar endast vardagar enligt instruktion) / antal invånare i kommunen.

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27