Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)

0

Söderhamn

2007

37

1

Söderhamn

2008

38

2

Söderhamn

2009

36

3

Söderhamn

2010

36

4

Söderhamn

2011

46

5

Söderhamn

2012

56

6

Söderhamn

2013

54

7

Söderhamn

2014

54

8

Söderhamn

2015

56

9

Söderhamn

2016

60

10

Söderhamn

2018

52

11

Söderhamn

2019

53

12

Söderhamn

2020

45

13

Söderhamn

2021

43

14

Söderhamn

2022

46

15

Söderhamn

2023

48

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Söderhamn

Pandemin har bidragit till minskat resande med kollektivtrafik 2020 och 2021.

Övergripande

Under 2021 och 2022 skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men troligtvis beror detta på att kommunerna i Stockholmsregionderna inte levererats data för antal påstigningar och därför inte kunnat rapportera än. Det går dock att utsläsa en trend där kollektivtrafikresandet inte återkommit till nivåerna det var före pandemin, utan haft en ihållande minskning. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Kommande resvaneundersökningar kan förhoppningsvis ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2023, från 10 till 207 resor per invånare. De största ökningarna av resandet mellan 2022 och 2023 skedde i Jönköping, Simrishamn och Lerum.

Uppdaterad: 2024-10-16