Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Datakälla: Sveriges Ekokommuner
Senaste värdet:
23 resor/inv (2020)
Utgångsvärde:
23 resor/inv (2020)

Kommentar

Strängnäs

Kommentar avseende år 2020
En minskning p.g.a. pandemin. I verkligheten är minskningen betydligt större. Resandet halverades ungefär 2020 men vår data baseras på chaufförernas uppskattningar av antal passagerare. I övriga Sörmland där automatisk trafikanträkning finns installerad i bussarna ser man tydligt att antalet resor ungefär halverades. Detta syns även i Strängnäs sett till
biljettintäkter.

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27