Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)

0

Smedjebacken

2008

16

1

Smedjebacken

2009

16

2

Smedjebacken

2010

16

3

Smedjebacken

2012

13

4

Smedjebacken

2016

13

5

Smedjebacken

2017

12

6

Smedjebacken

2018

12

7

Smedjebacken

2021

8

8

Smedjebacken

2022

14

9

Smedjebacken

2023

16

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Smedjebacken

2021: Vi fick inga siffror från tågbolaget men hade gamla siffror från 2016. Jag gjorde antagandet att det var samma andel tågresor som då och räknade om med de bussresor jag visste nu. Förväntad nedgång pga Covid

Övergripande

Under 2021 och 2022 skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men troligtvis beror detta på att kommunerna i Stockholmsregionderna inte levererats data för antal påstigningar och därför inte kunnat rapportera än. Det går dock att utsläsa en trend där kollektivtrafikresandet inte återkommit till nivåerna det var före pandemin, utan haft en ihållande minskning. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Kommande resvaneundersökningar kan förhoppningsvis ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2023, från 10 till 207 resor per invånare. De största ökningarna av resandet mellan 2022 och 2023 skedde i Jönköping, Simrishamn och Lerum.

Uppdaterad: 2024-10-16