Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)
0 Smedjebacken 2008 16
1 Smedjebacken 2009 16
2 Smedjebacken 2010 16
3 Smedjebacken 2012 13
4 Smedjebacken 2016 13
5 Smedjebacken 2017 12
6 Smedjebacken 2018 12
7 Smedjebacken 2021 8
8 Smedjebacken 2022 14
9 Smedjebacken 2023 16
10 Smedjebacken 2024 14
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Smedjebacken

2021: Vi fick inga siffror från tågbolaget men hade gamla siffror från 2016. Jag gjorde antagandet att det var samma andel tågresor som då och räknade om med de bussresor jag visste nu. Förväntad nedgång pga Covid

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27