Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)
0 Mönsterås 2010 13
1 Mönsterås 2012 25
2 Mönsterås 2013 25
3 Mönsterås 2014 23
4 Mönsterås 2016 24
5 Mönsterås 2017 21
6 Mönsterås 2019 24
7 Mönsterås 2020 15
8 Mönsterås 2021 16
9 Mönsterås 2022 17
10 Mönsterås 2023 21
11 Mönsterås 2024 22
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Mönsterås

Antalet resande har fortsatt ökat något men vi är ännu inte uppe i de siffror som var före pandemin.

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27