Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)
0 Ludvika 2007 27
1 Ludvika 2008 28
2 Ludvika 2009 27
3 Ludvika 2010 26
4 Ludvika 2011 26
5 Ludvika 2012 31
6 Ludvika 2013 23
7 Ludvika 2014 20
8 Ludvika 2015 22
9 Ludvika 2016 25
10 Ludvika 2017 22
11 Ludvika 2018 23
12 Ludvika 2019 22
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Ludvika

Dalatrafik bytte biljettsystem 1 juli 2014, vilket fungerade dåligt till en början. Många resor blev gratis och registrerades därför inte.
Observera att statistiken anger antal påstigande på buss. I aug 2019 hänvisade resenärer till tåg i större utsträckning de som tidigare tagit blge Falun L111

Övergripande

Under 2021 och 2022 skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men troligtvis beror detta på att kommunerna i Stockholmsregionderna inte levererats data för antal påstigningar och därför inte kunnat rapportera än. Det går dock att utsläsa en trend där kollektivtrafikresandet inte återkommit till nivåerna det var före pandemin, utan haft en ihållande minskning. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Kommande resvaneundersökningar kan förhoppningsvis ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2023, från 10 till 207 resor per invånare. De största ökningarna av resandet mellan 2022 och 2023 skedde i Jönköping, Simrishamn och Lerum.

Uppdaterad: 2025-02-10