Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Datakälla: Sveriges Ekokommuner
Trend:
Utvecklingen går åt fel håll Utvecklingen går åt fel håll sedan 2013
Senaste värdet:
27 resor/inv (2021)
Utgångsvärde:
45 resor/inv (2013)

Kommentar

Hammarö

Under 2017 ökade resandet med 8 % i 900-systemet jämfört med år 2016. Resandet har en ökande trend under åren, med en högsta notering år 2012. Efter år 2012 kan vi se en årlig nedgång i resandet per person fram till 2016 då resandet vänder uppåt igen. Nedgången bedöms bero på nedläggning av gymnasium och indragen linjesträckning. Utvecklingen visar på ett stagnerat värde under de senaste åren.

Övergripande

Under 2021 och 2022 skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men troligtvis beror detta på att kommunerna i Stockholmsregionderna inte levererats data för antal påstigningar och därför inte kunnat rapportera än. Det går dock att utsläsa en trend där kollektivtrafikresandet inte återkommit till nivåerna det var före pandemin, utan haft en ihållande minskning. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Kommande resvaneundersökningar kan förhoppningsvis ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2023, från 10 till 207 resor per invånare. De största ökningarna av resandet mellan 2022 och 2023 skedde i Jönköping, Simrishamn och Lerum.

Uppdaterad: 2024-10-16