Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)

0

Ekerö

2007

115

1

Ekerö

2008

113

2

Ekerö

2009

113

3

Ekerö

2010

100

4

Ekerö

2011

110

5

Ekerö

2012

109

6

Ekerö

2013

107

7

Ekerö

2014

117

8

Ekerö

2015

115

9

Ekerö

2016

104

10

Ekerö

2017

112

11

Ekerö

2018

115

12

Ekerö

2019

115

13

Ekerö

2020

86

14

Ekerö

2021

77

15

Ekerö

2022

82

Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Ekerö

Redovisningen bygger på uppskattat antal påstigande resenärer på bussar i kommunen, pendelbåtarna är inte medräknade.

Övergripande

Under 2021 och 2022 skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men troligtvis beror detta på att kommunerna i Stockholmsregionderna inte levererats data för antal påstigningar och därför inte kunnat rapportera än. Det går dock att utsläsa en trend där kollektivtrafikresandet inte återkommit till nivåerna det var före pandemin, utan haft en ihållande minskning. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Kommande resvaneundersökningar kan förhoppningsvis ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2023, från 10 till 207 resor per invånare. De största ökningarna av resandet mellan 2022 och 2023 skedde i Jönköping, Simrishamn och Lerum.

Uppdaterad: 2024-10-16