Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Rad-id Mätområde Datum Värde (resor/inv)
0 Ekerö 2007 115
1 Ekerö 2008 113
2 Ekerö 2009 113
3 Ekerö 2010 100
4 Ekerö 2011 110
5 Ekerö 2012 109
6 Ekerö 2013 107
7 Ekerö 2014 117
8 Ekerö 2015 115
9 Ekerö 2016 104
10 Ekerö 2017 112
11 Ekerö 2018 115
12 Ekerö 2019 115
13 Ekerö 2020 86
14 Ekerö 2021 77
15 Ekerö 2022 82
16 Ekerö 2023 85
Datakälla: Sveriges Ekokommuner

Kommentar

Ekerö

Redovisningen bygger på uppskattat antal påstigande resenärer på bussar i kommunen, pendelbåtarna är inte medräknade.

Övergripande

Under 2021 och 2022 skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men troligtvis beror detta på att kommunerna i Stockholmsregionderna inte levererats data för antal påstigningar och därför inte kunnat rapportera än. Det går dock att utsläsa en trend där kollektivtrafikresandet inte återkommit till nivåerna det var före pandemin, utan haft en ihållande minskning. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Kommande resvaneundersökningar kan förhoppningsvis ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2023, från 10 till 207 resor per invånare. De största ökningarna av resandet mellan 2022 och 2023 skedde i Jönköping, Simrishamn och Lerum.

Uppdaterad: 2025-02-10