Gå direkt till sidans innehåll

Resor med kollektivtrafik

Indikator GN. 2a

Nyckeltalet visar förändringar i kommuninvånarnas nyttjande av den kollektivtrafik som erbjuds inom kommunen. Nyckeltalet omfattar antal påstigande med stadsbuss, regionbuss, lokaltåg, tunnelbana och spårvagn.

Ökad kollektivtrafik har positiv effekt på miljön då det minskar användandet av fossila bränslen, minskar utsläpp av andra skadliga ämnen och minskar trafiktrycket på vägnätet.

Antal resor (påstigningar) per invånare gjorda med kollektivtrafik

Datakälla: Sveriges Ekokommuner
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2020
Senaste värdet:
32 resor/inv (2024)
Utgångsvärde:
25 resor/inv (2020)

Kommentar

Bollnäs

Det är endast antalet resor med X-trafik som redovisas. Många pendlar med SJ-tåg i länet vilket inte redovisas i sammanställningen.

Under 2019 utökades antalet avgångar med SJ-tåg vilket lett till en överströmning av resenärer från X-trafik. Antalet tågresor bedöms inte ha minskat. Indragna sommarlovskort för ungdomar 2019 ledde till en minskning i antal resor med X-trafik.

Pandemiåret 2020 har tydligt påverkat resandet inom Bollnäs kommun och antal påstigande med X-trafik har minskat kraftigt.

Pandemiåret 2021 har tydligt påverkat resandet inom Bollnäs kommun och antal påstigande med X-trafik är betydligt lägre än 2019 men tangerar 2020.

Övergripande

Under pandemiåren skedde en minskning på antalet kollektivtrafikresor per invånare, men sedan dess har antalet resenärer ökat, och ökningen fortsatte år 2024. Det har dock inte återkommit till nivåerna det var före pandemin. Anledningarna till detta kan vara flera, såsom färre resor på grund av mer hybridarbetande, eller att resorna görs med andra färdmedel som bil eller cykel. Resvaneundersökningar kan ge tydligare svar på detta.

Antalet kollektivtrafikresor skiljer sig kraftigt mellan olika kommuner år 2024. De största ökningarna av resandet mellan 2023 och 2024 skedde i Jönköping, Mark och Ystad.

Uppdaterad: 2025-05-27