Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från transporter

Indikator GN. 1c

Nyckeltalet visar utsläpp av växthusgaser från transportsektorn i det geografiska området.
Det finns ett specifikt nationellt mål till 2030 när det kommer till växthusgasutsläpp från inrikes transporter som följs upp i nyckeltalet.

Växthusgasutsläpp från transportsektorn

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Ljungby 1990 4,53
1 Ljungby 2000 4,93
2 Ljungby 2005 5,40
3 Ljungby 2010 5,32
4 Ljungby 2015 4,36
5 Ljungby 2016 4,10
6 Ljungby 2017 4,15
7 Ljungby 2018 4,01
8 Ljungby 2019 3,99
9 Ljungby 2020 3,73
10 Ljungby 2021 3,77
11 Ljungby 2022 3,33
12 Ljungby 2023 3,33
Datakälla: Nationella emissionsdatabasen och SCB

Kommentar

Växthusgasutsläppen från transporter, räknat per invånare, har minskat med 42 procent sedan 2010 för SEKOM-kommunerna. Räknat som totala utsläpp har minskningen varit 34 procent.

Mellan 2022 och 2023 minskade utsläppen med under 1 procent, en väldigt liten minskning. Detta trots att förändringarna i reduktionsplikten inte infördes förrän 2024 och alltså inte påverkar statistiken för 2023.

Sveriges Ekokommuner har legat bra till för att nå det nationella etappmålet till 2030, men ligger sämre till efter den knappa förändringen till 2023. De största minskningarna inom transportsektorn mellan 2022 och 2023 stod Öckerö, Nynäshamn och Sundbyberg för. Sett från startåret för målet, 2010, har den största minskningen skett i Gnesta, vars transportutsläpp mer än halverats.

Utsläppen varierar betydligt mellan olika kommuner och beror till stor del på lokala förutsättningar. Vissa kommuner går det en motorväg genom medan vissa kommuner inte har någon större genomfartsled och därför får lägre utsläpp från vägtransporter.

Uppdaterad: 2025-05-27