Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från transporter

Indikator GN. 1c

Nyckeltalet visar utsläpp av växthusgaser från transportsektorn i det geografiska området.
Det finns ett specifikt nationellt mål till 2030 när det kommer till växthusgasutsläpp från inrikes transporter som följs upp i nyckeltalet.

Växthusgasutsläpp från transportsektorn

Rad-id Kommun Senaste värdet (ton CO2ekv/inv) Datum
0 Laxå  4,21 2023
1 Jokkmokk  4,06 2023
2 Sorsele  3,86 2023
3 Ljungby  3,33 2023
4 Nordanstig  3,21 2023
5 Kungsör  2,98 2023
6 Nyköping  2,85 2023
7 Mjölby  2,59 2023
8 Söderhamn  2,43 2023
9 Värnamo  2,42 2023
10 Kalix  2,37 2023
11 Enköping  2,32 2023
12 Ånge  2,32 2023
13 Sigtuna  2,29 2023
14 Hylte  2,28 2023
15 Gotland  2,22 2023
16 Trosa  2,22 2023
17 Uddevalla  2,19 2023
18 Övertorneå  2,12 2023
19 Ängelholm  2,11 2023
20 Ljusdal  2,09 2023
21 Nynäshamn  1,98 2023
22 Laholm  1,94 2023
23 Hallsberg  1,92 2023
24 Mönsterås  1,92 2023
25 Strängnäs  1,92 2023
26 Sollefteå  1,92 2023
27 Varberg  1,90 2023
28 Hudiksvall  1,90 2023
29 Hörby  1,90 2023
30 Sala  1,88 2023
31 Oskarshamn  1,88 2023
32 Höör  1,85 2023
33 Kumla  1,83 2023
34 Sävsjö  1,79 2023
35 Burlöv  1,74 2023
36 Eksjö  1,73 2023
37 Norrtälje  1,73 2023
38 Upplands-Bro  1,72 2023
39 Timrå  1,71 2023
40 Smedjebacken  1,70 2023
41 Hedemora  1,68 2023
42 Värmdö  1,67 2023
43 Jönköping  1,64 2023
44 Luleå  1,63 2023
45 Gävle  1,59 2023
46 Västervik  1,57 2023
47 Håbo  1,56 2023
48 Kungsbacka  1,55 2023
49 Aneby  1,52 2023
50 Härnösand  1,51 2023
51 Eslöv  1,50 2023
52 Kävlinge  1,50 2023
53 Sotenäs  1,48 2023
54 Ronneby  1,47 2023
55 Ovanåker  1,47 2023
56 Örnsköldsvik  1,46 2023
57 Kungälv  1,46 2023
58 Halmstad  1,44 2023
59 Älmhult  1,43 2023
60 Bollnäs  1,43 2023
61 Östra Göinge  1,39 2023
62 Mark  1,34 2023
63 Riket  1,31 2023
64 Sveriges Ekokommuner  1,31 2023
65 Karlshamn  1,29 2023
66 Sundsvall  1,22 2023
67 Avesta  1,22 2023
68 Ludvika  1,21 2023
69 Boden  1,19 2023
70 Södertälje  1,19 2023
71 Ystad  1,15 2023
72 Borås  1,14 2023
73 Simrishamn  1,13 2023
74 Österåker  1,11 2023
75 Ekerö  1,11 2023
76 Karlskrona  1,09 2023
77 Lerum  1,08 2023
78 Degerfors  1,07 2023
79 Gnesta  0,94 2023
80 Eskilstuna  0,93 2023
81 Öckerö  0,91 2023
82 Munkfors  0,85 2023
83 Höganäs  0,72 2023
84 Huddinge  0,72 2023
85 Hammarö  0,50 2023
86 Stockholm  0,47 2023
87 Sundbyberg  0,23 2023
Datakälla: Nationella emissionsdatabasen och SCB

Kommentar

Växthusgasutsläppen från transporter, räknat per invånare, har minskat med 42 procent sedan 2010 för SEKOM-kommunerna. Räknat som totala utsläpp har minskningen varit 34 procent.

Mellan 2022 och 2023 minskade utsläppen med under 1 procent, en väldigt liten minskning. Detta trots att förändringarna i reduktionsplikten inte infördes förrän 2024 och alltså inte påverkar statistiken för 2023.

Sveriges Ekokommuner har legat bra till för att nå det nationella etappmålet till 2030, men ligger sämre till efter den knappa förändringen till 2023. De största minskningarna inom transportsektorn mellan 2022 och 2023 stod Öckerö, Nynäshamn och Sundbyberg för. Sett från startåret för målet, 2010, har den största minskningen skett i Gnesta, vars transportutsläpp mer än halverats.

Utsläppen varierar betydligt mellan olika kommuner och beror till stor del på lokala förutsättningar. Vissa kommuner går det en motorväg genom medan vissa kommuner inte har någon större genomfartsled och därför får lägre utsläpp från vägtransporter.

Uppdaterad: 2025-05-27