Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från transporter

Indikator GN. 1c

Nyckeltalet visar utsläpp av växthusgaser från transportsektorn i det geografiska området.
Det finns ett specifikt nationellt mål till 2030 när det kommer till växthusgasutsläpp från inrikes transporter som följs upp i nyckeltalet.

Växthusgasutsläpp från transportsektorn

Rad-id Kommun Senaste värdet (ton CO2ekv/inv) Datum

0

Jokkmokk

 4,73

2021

1

Laxå

 4,46

2021

2

Sorsele

 4,34

2021

3

Bollebygd

 3,86

2021

4

Ljungby

 3,59

2021

5

Nordanstig

 3,42

2021

6

Kungsör

 3,24

2021

7

Strömstad

 3,13

2021

8

Nyköping

 3,12

2021

9

Mjölby

 2,87

2021

10

Kalix

 2,83

2021

11

Vårgårda

 2,80

2021

12

Värnamo

 2,66

2021

13

Uppvidinge

 2,64

2021

14

Övertorneå

 2,59

2021

15

Söderhamn

 2,57

2021

16

Enköping

 2,57

2021

17

Kramfors

 2,56

2021

18

Ånge

 2,45

2021

19

Sigtuna

 2,41

2021

20

Trosa

 2,40

2021

21

Hylte

 2,40

2021

22

Ängelholm

 2,38

2021

23

Uddevalla

 2,33

2021

24

Gotland

 2,25

2021

25

Ljusdal

 2,19

2021

26

Laholm

 2,14

2021

27

Varberg

 2,13

2021

28

Strängnäs

 2,12

2021

29

Sala

 2,08

2021

30

Hallsberg

 2,08

2021

31

Mönsterås

 2,07

2021

32

Sollefteå

 2,07

2021

33

Höör

 2,06

2021

34

Hudiksvall

 2,05

2021

35

Kumla

 2,05

2021

36

Hörby

 2,03

2021

37

Nynäshamn

 2,02

2021

38

Upplands-Bro

 1,95

2021

39

Sävsjö

 1,94

2021

40

Burlöv

 1,93

2021

41

Luleå

 1,93

2021

42

Oskarshamn

 1,90

2021

43

Norrtälje

 1,87

2021

44

Smedjebacken

 1,86

2021

45

Eksjö

 1,85

2021

46

Jönköping

 1,85

2021

47

Hedemora

 1,83

2021

48

Torsås

 1,81

2021

49

Söderköping

 1,81

2021

50

Timrå

 1,80

2021

51

Håbo

 1,76

2021

52

Värmdö

 1,75

2021

53

Gävle

 1,74

2021

54

Kungsbacka

 1,69

2021

55

Ockelbo

 1,68

2021

56

Eslöv

 1,66

2021

57

Kävlinge

 1,66

2021

58

Aneby

 1,65

2021

59

Västervik

 1,64

2021

60

Kungälv

 1,62

2021

61

Härnösand

 1,62

2021

62

Sotenäs

 1,61

2021

63

Halmstad

 1,59

2021

64

Ronneby

 1,58

2021

65

Nybro

 1,56

2021

66

Örnsköldsvik

 1,55

2021

67

Ovanåker

 1,55

2021

68

Bollnäs

 1,52

2021

69

Älmhult

 1,52

2021

70

Karlstad

 1,49

2021

71

Boden

 1,45

2021

72

Mark

 1,44

2021

73

Riket

 1,44

2021

74

Östra Göinge

 1,43

2021

75

SEKOM-medel

 1,43

2021

76

Karlshamn

 1,39

2021

77

Sundsvall

 1,33

2021

78

Södertälje

 1,33

2021

79

Avesta

 1,32

2021

80

Ludvika

 1,31

2021

81

Helsingborg

 1,26

2021

82

Ystad

 1,24

2021

83

Borås

 1,23

2021

84

Österåker

 1,22

2021

85

Simrishamn

 1,21

2021

86

Ekerö

 1,20

2021

87

Lerum

 1,17

2021

88

Karlskrona

 1,16

2021

89

Degerfors

 1,16

2021

90

Öckerö

 1,11

2021

91

Solna

 1,06

2021

92

Eskilstuna

 1,01

2021

93

Munkfors

 0,97

2021

94

Gnesta

 0,94

2021

95

Huddinge

 0,79

2021

96

Höganäs

 0,78

2021

97

Hammarö

 0,55

2021

98

Stockholm

 0,52

2021

99

Sundbyberg

 0,27

2021

100

Tyresö

 0,26

2021

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen

Kommentar

De totala utsläppen från transporter, inte räknat per invånare, har minskat med 28 procent sedan 2010 för SEKOM-kommunerna, men minskade inte mellan 2020 och 2021, och ligger därmed inte lika bra till för att nå målet till 2030 som föregående år. Jämfört med hela riket har SEKOM-kommunerna lägre utsläpp per invånare för transporter, 1,43 ton jämfört med 1,44 ton.

Uppdaterad: 2023-08-22