Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från transporter

Indikator GN. 1c

Nyckeltalet visar utsläpp av växthusgaser från transportsektorn i det geografiska området.
Det finns ett specifikt nationellt mål till 2030 när det kommer till växthusgasutsläpp från inrikes transporter som följs upp i nyckeltalet.

Växthusgasutsläpp från transportsektorn

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Bollnäs 1990 2,40
1 Bollnäs 2000 2,63
2 Bollnäs 2005 2,86
3 Bollnäs 2010 2,48
4 Bollnäs 2015 2,16
5 Bollnäs 2016 2,05
6 Bollnäs 2017 1,90
7 Bollnäs 2018 1,71
8 Bollnäs 2019 1,68
9 Bollnäs 2020 1,54
10 Bollnäs 2021 1,55
11 Bollnäs 2022 1,39
Datakälla: Nationella emissionsdatabasen

Kommentar

De totala utsläppen från transporter, inte räknat per invånare, har minskat med 34 procent sedan 2010 för SEKOM-kommunerna, och minskade stort mellan 2021 och 2022. Framförallt minskade utsläppen från vägtrafiken på grund av ökad elektrifiering, mer biodrivmedel och möjligtvis även grannlandstankning på grund av höga drivmedelspriser. Utsläppen från flyg och sjöfart ökade dock.

Sveriges Ekokommuner ligger sammanlagt bra till för att nå det nationella etappmålet till 2030. De största minskningarna inom transportsektorn mellan 2021 och 2022 stod Övertorneå, Sorsele, Munkfors, Kumla, Burlöv och Boden för. Sett från startåret för målet, 2010, har den största minskningen skett i Gnesta.

Uppdaterad: 2024-09-16