Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
100 |
2023 |
|
1 |
100 |
2022 |
|
2 |
100 |
2022 |
|
3 |
100 |
2022 |
|
4 |
100 |
2022 |
|
5 |
100 |
2022 |
|
6 |
100 |
2022 |
|
7 |
100 |
2022 |
|
8 |
100 |
2022 |
|
9 |
100 |
2022 |
|
10 |
100 |
2022 |
|
11 |
100 |
2021 |
|
12 |
100 |
2022 |
|
13 |
100 |
2022 |
|
14 |
100 |
2022 |
|
15 |
100 |
2022 |
|
16 |
100 |
2022 |
|
17 |
100 |
2022 |
|
18 |
100 |
2022 |
|
19 |
100 |
2022 |
|
20 |
100 |
2022 |
|
21 |
100 |
2022 |
|
22 |
100 |
2022 |
|
23 |
100 |
2020 |
|
24 |
100 |
2022 |
|
25 |
100 |
2022 |
|
26 |
100 |
2021 |
|
27 |
100 |
2022 |
|
28 |
100 |
2022 |
|
29 |
100 |
2022 |
|
30 |
100 |
2022 |
|
31 |
100 |
2022 |
|
32 |
100 |
2022 |
|
33 |
100 |
2022 |
|
34 |
100 |
2021 |
|
35 |
100 |
2019 |
|
36 |
100 |
2022 |
|
37 |
100 |
2022 |
|
38 |
100 |
2022 |
|
39 |
100 |
2022 |
|
40 |
100 |
2022 |
|
41 |
100 |
2022 |
|
42 |
100 |
2022 |
|
43 |
100 |
2019 |
|
44 |
100 |
2022 |
|
45 |
100 |
2022 |
|
46 |
100 |
2021 |
|
47 |
100 |
2022 |
|
48 |
100 |
2022 |
|
49 |
100 |
2022 |
|
50 |
100 |
2022 |
|
51 |
100 |
2022 |
|
52 |
100 |
2022 |
|
53 |
100 |
2022 |
|
54 |
100 |
2022 |
|
55 |
100 |
2022 |
|
56 |
100 |
2022 |
|
57 |
100 |
2022 |
|
58 |
100 |
2022 |
|
59 |
100 |
2022 |
|
60 |
99 |
2022 |
|
61 |
99 |
2022 |
|
62 |
99 |
2022 |
|
63 |
99 |
2022 |
|
64 |
99 |
2022 |
|
65 |
99 |
2022 |
|
66 |
99 |
2022 |
|
67 |
99 |
2022 |
|
68 |
99 |
2022 |
|
69 |
99 |
2019 |
|
70 |
99 |
2022 |
|
71 |
99 |
2022 |
|
72 |
99 |
2018 |
|
73 |
97 |
2019 |
|
74 |
96 |
2022 |
|
75 |
96 |
2022 |
|
76 |
96 |
2022 |
|
77 |
96 |
2022 |
|
78 |
94 |
2022 |
|
79 |
94 |
2022 |
|
80 |
94 |
2022 |
|
81 |
94 |
2022 |
|
82 |
94 |
2022 |
|
83 |
93 |
2021 |
|
84 |
93 |
2022 |
|
85 |
91 |
2022 |
|
86 |
91 |
2022 |
|
87 |
91 |
2022 |
|
88 |
91 |
2022 |
|
89 |
90 |
2022 |
|
90 |
90 |
2022 |
|
91 |
90 |
2022 |
|
92 |
89 |
2022 |
|
93 |
88 |
2017 |
|
94 |
88 |
2022 |
|
95 |
88 |
2022 |
|
96 |
88 |
2022 |
|
97 |
88 |
2022 |
|
98 |
88 |
2022 |
|
99 |
88 |
2022 |
|
100 |
88 |
2022 |
|
101 |
88 |
2022 |
|
102 |
80 |
2022 |
|
103 |
80 |
2022 |
|
104 |
80 |
2022 |
|
105 |
78 |
2018 |
|
106 |
63 |
2022 |
|
107 |
43 |
2022 |
|
108 |
43 |
2022 |
|
109 |
43 |
2022 |
|
110 |
43 |
2022 |
|
111 |
37 |
2022 |
|
112 |
28 |
2018 |
|
113 |
13 |
2012 |
|
114 |
0 |
2012 |
|
115 |
0 |
2012 |
Kommentar
Västervik
Lokal kollektivtrafik är 100 % förnyelsebar. Ökad mängd förnyelsebara bränslen de senaste åren. 2017 övergick KLT (Kalmar länstrafik) till 100% fossilfritt i stråktrafiken för alla bussar. Där ingår även skolskjutsar, sjuktransporter mm. All vägtrafik drivs på fossilfria bränslen, 60 % biogas och 40 % HVO100.
OBS tågtrafiken är inte medräknad i detta
Tåg-trafiken på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping är dieseldriven. Men det är en nationell järnväg. Därav inte 100 % fossilfritt i praktiken utan endast 94 % totalt i Kalmar län.
Totalt i Kalmar län 8 218 MWh under 2020
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.