Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
100 |
2023 |
|
1 |
100 |
2022 |
|
2 |
100 |
2022 |
|
3 |
100 |
2022 |
|
4 |
100 |
2022 |
|
5 |
100 |
2022 |
|
6 |
100 |
2022 |
|
7 |
100 |
2022 |
|
8 |
100 |
2022 |
|
9 |
100 |
2022 |
|
10 |
100 |
2022 |
|
11 |
100 |
2021 |
|
12 |
100 |
2022 |
|
13 |
100 |
2022 |
|
14 |
100 |
2022 |
|
15 |
100 |
2022 |
|
16 |
100 |
2022 |
|
17 |
100 |
2022 |
|
18 |
100 |
2022 |
|
19 |
100 |
2022 |
|
20 |
100 |
2022 |
|
21 |
100 |
2022 |
|
22 |
100 |
2022 |
|
23 |
100 |
2020 |
|
24 |
100 |
2022 |
|
25 |
100 |
2022 |
|
26 |
100 |
2021 |
|
27 |
100 |
2022 |
|
28 |
100 |
2022 |
|
29 |
100 |
2022 |
|
30 |
100 |
2022 |
|
31 |
100 |
2022 |
|
32 |
100 |
2022 |
|
33 |
100 |
2022 |
|
34 |
100 |
2021 |
|
35 |
100 |
2019 |
|
36 |
100 |
2022 |
|
37 |
100 |
2022 |
|
38 |
100 |
2022 |
|
39 |
100 |
2022 |
|
40 |
100 |
2022 |
|
41 |
100 |
2022 |
|
42 |
100 |
2022 |
|
43 |
100 |
2019 |
|
44 |
100 |
2022 |
|
45 |
100 |
2022 |
|
46 |
100 |
2021 |
|
47 |
100 |
2022 |
|
48 |
100 |
2022 |
|
49 |
100 |
2022 |
|
50 |
100 |
2022 |
|
51 |
100 |
2022 |
|
52 |
100 |
2022 |
|
53 |
100 |
2022 |
|
54 |
100 |
2022 |
|
55 |
100 |
2022 |
|
56 |
100 |
2022 |
|
57 |
100 |
2022 |
|
58 |
100 |
2022 |
|
59 |
100 |
2022 |
|
60 |
99 |
2022 |
|
61 |
99 |
2022 |
|
62 |
99 |
2022 |
|
63 |
99 |
2022 |
|
64 |
99 |
2022 |
|
65 |
99 |
2022 |
|
66 |
99 |
2022 |
|
67 |
99 |
2022 |
|
68 |
99 |
2022 |
|
69 |
99 |
2019 |
|
70 |
99 |
2022 |
|
71 |
99 |
2022 |
|
72 |
99 |
2018 |
|
73 |
97 |
2019 |
|
74 |
96 |
2022 |
|
75 |
96 |
2022 |
|
76 |
96 |
2022 |
|
77 |
96 |
2022 |
|
78 |
94 |
2022 |
|
79 |
94 |
2022 |
|
80 |
94 |
2022 |
|
81 |
94 |
2022 |
|
82 |
94 |
2022 |
|
83 |
93 |
2021 |
|
84 |
93 |
2022 |
|
85 |
91 |
2022 |
|
86 |
91 |
2022 |
|
87 |
91 |
2022 |
|
88 |
91 |
2022 |
|
89 |
90 |
2022 |
|
90 |
90 |
2022 |
|
91 |
90 |
2022 |
|
92 |
89 |
2022 |
|
93 |
88 |
2017 |
|
94 |
88 |
2022 |
|
95 |
88 |
2022 |
|
96 |
88 |
2022 |
|
97 |
88 |
2022 |
|
98 |
88 |
2022 |
|
99 |
88 |
2022 |
|
100 |
88 |
2022 |
|
101 |
88 |
2022 |
|
102 |
80 |
2022 |
|
103 |
80 |
2022 |
|
104 |
80 |
2022 |
|
105 |
78 |
2018 |
|
106 |
63 |
2022 |
|
107 |
43 |
2022 |
|
108 |
43 |
2022 |
|
109 |
43 |
2022 |
|
110 |
43 |
2022 |
|
111 |
37 |
2022 |
|
112 |
28 |
2018 |
|
113 |
13 |
2012 |
|
114 |
0 |
2012 |
|
115 |
0 |
2012 |
Kommentar
Nybro
Gäller för hela Kalmar län.
88 procent av kollektivtrafiken i Kalmar län drivs på grön el eller fossilfria drivmedel.
Tågen på Stångådals- och Tjustbanan drivs på diesel med 20 procents inblandning av biodiesel. För att nå målet i trafikförsörjningsprogrammet behöver tågen på Stångådals- och Tjustbanan drivas till 100 procent på el och/eller fossilfria drivmedel. Den vägburna trafiken körs däremot 100% förnybara drivmedel.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.