Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Luleå

2006

26

1

Luleå

2008

34

2

Luleå

2011

28

3

Luleå

2012

25

4

Luleå

2013

24

5

Luleå

2014

22

6

Luleå

2015

28

7

Luleå

2016

32

8

Luleå

2017

44

9

Luleå

2018

59

10

Luleå

2019

29

11

Luleå

2020

32

12

Luleå

2021

34

13

Luleå

2022

37

Datakälla: Sveriges Ekokommuner och FRIDA

Kommentar

Luleå

Utvecklingen beskriver lokaltrafikens bränsleanvändning. Biogasen har kommit in under 2015. Under 2016 började HVO att användas som bränsle. Under 2018 startade en elbusslinje. Bristen och prisökningen på HVO har gjort att andelen förnybara bränslen minskade kraftigt för 2019 och 2020.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.

Uppdaterad: 2024-03-11