Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Trosa

 100

2023

1

Gävle

 100

2022

2

Ängelholm

 100

2022

3

Helsingborg

 100

2022

4

Hudiksvall

 100

2022

5

Hylte

 100

2022

6

Härnösand

 100

2022

7

Höganäs

 100

2022

8

Ystad

 100

2022

9

Hörby

 100

2022

10

Höör

 100

2022

11

Värmdö

 100

2021

12

Varberg

 100

2022

13

Kungsör

 100

2022

14

Kävlinge

 100

2022

15

Laholm

 100

2022

16

Lerum

 100

2022

17

Ljusdal

 100

2022

18

Upplands-Bro

 100

2022

19

Mark

 100

2022

20

Mjölby

 100

2022

21

Uddevalla

 100

2022

22

Nordanstig

 100

2022

23

Norrtälje

 100

2020

24

Tyresö

 100

2022

25

Nyköping

 100

2022

26

Nynäshamn

 100

2021

27

Ockelbo

 100

2022

28

Sundsvall

 100

2022

29

Ovanåker

 100

2022

30

Region Gävleborg

 100

2022

31

Ronneby

 100

2022

32

Sala

 100

2022

33

Simrishamn

 100

2022

34

Solna

 100

2021

35

Södertälje

 100

2019

36

Stockholm

 100

2022

37

Strängnäs

 100

2022

38

Söderköping

 100

2022

39

Sundbyberg

 100

2022

40

Söderhamn

 100

2022

41

Östra Göinge

 100

2022

42

Bollnäs

 100

2022

43

Borgholm

 100

2019

44

Österåker

 100

2022

45

Burlöv

 100

2022

46

Ekerö

 100

2021

47

Eslöv

 100

2022

48

Gnesta

 100

2022

49

Gotland

 100

2022

50

Eskilstuna

 100

2022

51

Region Sörmland

 100

2022

52

Sigtuna

 100

2022

53

Älmhult

 100

2022

54

Halmstad

 100

2022

55

Uppvidinge

 100

2022

56

Hallsberg

 100

2022

57

Kumla

 100

2022

58

Degerfors

 100

2022

59

Laxå

 100

2022

60

Karlskrona

 99

2022

61

Karlshamn

 99

2022

62

Kungsbacka

 99

2022

63

Örnsköldsvik

 99

2022

64

Ånge

 99

2022

65

Region Västernorrland

 99

2022

66

Timrå

 99

2022

67

Kramfors

 99

2022

68

Sollefteå

 99

2022

69

Askersund

 99

2019

70

Ljungby

 99

2022

71

Boden

 99

2022

72

Haninge

 99

2018

73

Ale

 97

2019

74

Hedemora

 96

2022

75

Smedjebacken

 96

2022

76

Ludvika

 96

2022

77

Avesta

 96

2022

78

Torsås

 94

2022

79

Västervik

 94

2022

80

Oskarshamn

 94

2022

81

Mönsterås

 94

2022

82

SEKOM-medel

 94

2022

83

Huddinge

 93

2021

84

Riket

 93

2022

85

Sävsjö

 91

2022

86

Värnamo

 91

2022

87

Aneby

 91

2022

88

Eksjö

 91

2022

89

Region Uppsala

 90

2022

90

Enköping

 90

2022

91

Håbo

 90

2022

92

Jönköping

 89

2022

93

Högsby

 88

2017

94

Nybro

 88

2022

95

Sorsele

 88

2022

96

Sotenäs

 88

2022

97

Strömstad

 88

2022

98

Bollebygd

 88

2022

99

Kungälv

 88

2022

100

Borås

 88

2022

101

Vårgårda

 88

2022

102

Karlstad

 80

2022

103

Munkfors

 80

2022

104

Hammarö

 80

2022

105

Falkenberg

 78

2018

106

Öckerö

 63

2022

107

Övertorneå

 43

2022

108

Region Norrbotten

 43

2022

109

Kalix

 43

2022

110

Jokkmokk

 43

2022

111

Luleå

 37

2022

112

Vaggeryd

 28

2018

113

Orsa

 13

2012

114

Haparanda

 0

2012

115

Hällefors

 0

2012

Datakälla: Sveriges Ekokommuner och FRIDA

Kommentar

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.

Uppdaterad: 2024-03-11