Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
100 |
2023 |
|
1 |
100 |
2022 |
|
2 |
100 |
2022 |
|
3 |
100 |
2022 |
|
4 |
100 |
2022 |
|
5 |
100 |
2022 |
|
6 |
100 |
2022 |
|
7 |
100 |
2022 |
|
8 |
100 |
2022 |
|
9 |
100 |
2022 |
|
10 |
100 |
2022 |
|
11 |
100 |
2021 |
|
12 |
100 |
2022 |
|
13 |
100 |
2022 |
|
14 |
100 |
2022 |
|
15 |
100 |
2022 |
|
16 |
100 |
2022 |
|
17 |
100 |
2022 |
|
18 |
100 |
2022 |
|
19 |
100 |
2022 |
|
20 |
100 |
2022 |
|
21 |
100 |
2022 |
|
22 |
100 |
2022 |
|
23 |
100 |
2020 |
|
24 |
100 |
2022 |
|
25 |
100 |
2022 |
|
26 |
100 |
2021 |
|
27 |
100 |
2022 |
|
28 |
100 |
2022 |
|
29 |
100 |
2022 |
|
30 |
100 |
2022 |
|
31 |
100 |
2022 |
|
32 |
100 |
2022 |
|
33 |
100 |
2022 |
|
34 |
100 |
2021 |
|
35 |
100 |
2019 |
|
36 |
100 |
2022 |
|
37 |
100 |
2022 |
|
38 |
100 |
2022 |
|
39 |
100 |
2022 |
|
40 |
100 |
2022 |
|
41 |
100 |
2022 |
|
42 |
100 |
2022 |
|
43 |
100 |
2019 |
|
44 |
100 |
2022 |
|
45 |
100 |
2022 |
|
46 |
100 |
2021 |
|
47 |
100 |
2022 |
|
48 |
100 |
2022 |
|
49 |
100 |
2022 |
|
50 |
100 |
2022 |
|
51 |
100 |
2022 |
|
52 |
100 |
2022 |
|
53 |
100 |
2022 |
|
54 |
100 |
2022 |
|
55 |
100 |
2022 |
|
56 |
100 |
2022 |
|
57 |
100 |
2022 |
|
58 |
100 |
2022 |
|
59 |
100 |
2022 |
|
60 |
99 |
2022 |
|
61 |
99 |
2022 |
|
62 |
99 |
2022 |
|
63 |
99 |
2022 |
|
64 |
99 |
2022 |
|
65 |
99 |
2022 |
|
66 |
99 |
2022 |
|
67 |
99 |
2022 |
|
68 |
99 |
2022 |
|
69 |
99 |
2019 |
|
70 |
99 |
2022 |
|
71 |
99 |
2022 |
|
72 |
99 |
2018 |
|
73 |
97 |
2019 |
|
74 |
96 |
2022 |
|
75 |
96 |
2022 |
|
76 |
96 |
2022 |
|
77 |
96 |
2022 |
|
78 |
94 |
2022 |
|
79 |
94 |
2022 |
|
80 |
94 |
2022 |
|
81 |
94 |
2022 |
|
82 |
94 |
2022 |
|
83 |
93 |
2021 |
|
84 |
93 |
2022 |
|
85 |
91 |
2022 |
|
86 |
91 |
2022 |
|
87 |
91 |
2022 |
|
88 |
91 |
2022 |
|
89 |
90 |
2022 |
|
90 |
90 |
2022 |
|
91 |
90 |
2022 |
|
92 |
89 |
2022 |
|
93 |
88 |
2017 |
|
94 |
88 |
2022 |
|
95 |
88 |
2022 |
|
96 |
88 |
2022 |
|
97 |
88 |
2022 |
|
98 |
88 |
2022 |
|
99 |
88 |
2022 |
|
100 |
88 |
2022 |
|
101 |
88 |
2022 |
|
102 |
80 |
2022 |
|
103 |
80 |
2022 |
|
104 |
80 |
2022 |
|
105 |
78 |
2018 |
|
106 |
63 |
2022 |
|
107 |
43 |
2022 |
|
108 |
43 |
2022 |
|
109 |
43 |
2022 |
|
110 |
43 |
2022 |
|
111 |
37 |
2022 |
|
112 |
28 |
2018 |
|
113 |
13 |
2012 |
|
114 |
0 |
2012 |
|
115 |
0 |
2012 |
Kommentar
Sigtuna
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: FRIDA miljö- och fordonsdatabas, från och med 2018 ingår inte SL (Region Stockholm) i underlaget från FRIDA. Sedan dess är inga fossila drivmedel kvar i kollektivtrafiken på land. All kollektivtrafik på land drivs med biobränslen eller el som kommer från sol, vind eller vatten.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.