Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.
Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
Indikator GN. 2bRad-id | Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|---|
0 |
100 |
2023 |
|
1 |
100 |
2022 |
|
2 |
100 |
2022 |
|
3 |
100 |
2022 |
|
4 |
100 |
2022 |
|
5 |
100 |
2022 |
|
6 |
100 |
2022 |
|
7 |
100 |
2022 |
|
8 |
100 |
2022 |
|
9 |
100 |
2022 |
|
10 |
100 |
2022 |
|
11 |
100 |
2021 |
|
12 |
100 |
2022 |
|
13 |
100 |
2022 |
|
14 |
100 |
2022 |
|
15 |
100 |
2022 |
|
16 |
100 |
2022 |
|
17 |
100 |
2022 |
|
18 |
100 |
2022 |
|
19 |
100 |
2022 |
|
20 |
100 |
2022 |
|
21 |
100 |
2022 |
|
22 |
100 |
2022 |
|
23 |
100 |
2020 |
|
24 |
100 |
2022 |
|
25 |
100 |
2022 |
|
26 |
100 |
2021 |
|
27 |
100 |
2022 |
|
28 |
100 |
2022 |
|
29 |
100 |
2022 |
|
30 |
100 |
2022 |
|
31 |
100 |
2022 |
|
32 |
100 |
2022 |
|
33 |
100 |
2022 |
|
34 |
100 |
2021 |
|
35 |
100 |
2019 |
|
36 |
100 |
2022 |
|
37 |
100 |
2022 |
|
38 |
100 |
2022 |
|
39 |
100 |
2022 |
|
40 |
100 |
2022 |
|
41 |
100 |
2022 |
|
42 |
100 |
2022 |
|
43 |
100 |
2019 |
|
44 |
100 |
2022 |
|
45 |
100 |
2022 |
|
46 |
100 |
2021 |
|
47 |
100 |
2022 |
|
48 |
100 |
2022 |
|
49 |
100 |
2022 |
|
50 |
100 |
2022 |
|
51 |
100 |
2022 |
|
52 |
100 |
2022 |
|
53 |
100 |
2022 |
|
54 |
100 |
2022 |
|
55 |
100 |
2022 |
|
56 |
100 |
2022 |
|
57 |
100 |
2022 |
|
58 |
100 |
2022 |
|
59 |
100 |
2022 |
|
60 |
99 |
2022 |
|
61 |
99 |
2022 |
|
62 |
99 |
2022 |
|
63 |
99 |
2022 |
|
64 |
99 |
2022 |
|
65 |
99 |
2022 |
|
66 |
99 |
2022 |
|
67 |
99 |
2022 |
|
68 |
99 |
2022 |
|
69 |
99 |
2019 |
|
70 |
99 |
2022 |
|
71 |
99 |
2022 |
|
72 |
99 |
2018 |
|
73 |
97 |
2019 |
|
74 |
96 |
2022 |
|
75 |
96 |
2022 |
|
76 |
96 |
2022 |
|
77 |
96 |
2022 |
|
78 |
94 |
2022 |
|
79 |
94 |
2022 |
|
80 |
94 |
2022 |
|
81 |
94 |
2022 |
|
82 |
94 |
2022 |
|
83 |
93 |
2021 |
|
84 |
93 |
2022 |
|
85 |
91 |
2022 |
|
86 |
91 |
2022 |
|
87 |
91 |
2022 |
|
88 |
91 |
2022 |
|
89 |
90 |
2022 |
|
90 |
90 |
2022 |
|
91 |
90 |
2022 |
|
92 |
89 |
2022 |
|
93 |
88 |
2017 |
|
94 |
88 |
2022 |
|
95 |
88 |
2022 |
|
96 |
88 |
2022 |
|
97 |
88 |
2022 |
|
98 |
88 |
2022 |
|
99 |
88 |
2022 |
|
100 |
88 |
2022 |
|
101 |
88 |
2022 |
|
102 |
80 |
2022 |
|
103 |
80 |
2022 |
|
104 |
80 |
2022 |
|
105 |
78 |
2018 |
|
106 |
63 |
2022 |
|
107 |
43 |
2022 |
|
108 |
43 |
2022 |
|
109 |
43 |
2022 |
|
110 |
43 |
2022 |
|
111 |
37 |
2022 |
|
112 |
28 |
2018 |
|
113 |
13 |
2012 |
|
114 |
0 |
2012 |
|
115 |
0 |
2012 |
Kommentar
Kumla
Uppgifter om förnybara bränslen och total mängd bränsle i MWh går inte att svara på för en enskild kommun eftersom regionen inte mäter detta på kommunnivå. Trafikoperatörerna levererar bränsleåtgång på fordonsnivå. Summering sker på avtalsområde (upphandlade trafikoperatörer) och det finns ingen koppling mellan fordon och trafik som utförs av trafikoperatören. Men andel förnybart bränsle i den allmänna kollektivtrafiken är 100 %.
Övergripande
Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.