Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Datakälla: Sveriges Ekokommuner och FRIDA
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2018
Senaste värdet:
88 % (2022)
Utgångsvärde:
81 % (2018)

Kommentar

Borås

För trafikavtalet som innefattar Borås stadstrafik var det 3 748 407 km under 2021, samtliga var förnybara. Det var den enda särredovisningen vi kunde få fram för Borås.

För den allmänna kollektivtrafiken i hela regionen var det 35 136 279 km under 2021, av dessa var 34 751528 km (98,9 %) förnybara.

Värdet är sannolikt högre. Västtrafik som är ansvarig för kollektivtrafiken kan bara leverera siffror för hela regionen. Jag har räknat bort spårvagn och fartyg eftersom dessa inte förekommer i Borås. Sedan har jag beräknat Borås andel med hjälp av antalet resor i Borås och antalet resor totalt i regionen. Bussarna i Borås går på biogas och el, pendeltågen går på el. Det är regionbussarna såsom till Göteborg och Ulricehamn som går på andra bränslen.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.

Uppdaterad: 2024-03-11