Koldioxidutsläpp tjänsteresor

Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2 per årsarbetare

Koldioxidutsläpp från tjänsteresor med bil

Kommun Senaste värdet (ton/årsarbetare) Datum
Jokkmokk  0,80 2018
Östra Göinge  0,50 2014
Laxå  0,49 2018
Nyköping  0,47 2013
Tranås  0,44 2005
Uppvidinge  0,40 2014
Ånge  0,40 2014
Kungsör  0,40 2014
Borgholm  0,38 2014
Kalix  0,36 2019
Sollefteå  0,36 2020
Hörby  0,35 2019
Kramfors  0,34 2020
Askersund  0,34 2019
Ljusdal  0,32 2020
Hylte  0,31 2014
Öckerö  0,30 2019
Söderköping  0,30 2014
Simrishamn  0,29 2020
Övertorneå  0,27 2020
Klippan  0,26 2013
Ovanåker  0,24 2019
Söderhamn  0,23 2020
Falkenberg  0,21 2015
Robertsfors  0,21 2012
Mjölby  0,21 2017
Hällefors  0,21 2012
Härnösand  0,20 2014
Eksjö  0,20 2014
Haparanda  0,19 2012
Nordanstig  0,19 2020
Vårgårda  0,19 2015
Värmdö  0,19 2019
Vaggeryd  0,19 2018
Ludvika  0,19 2019
Kumla  0,19 2020
Smedjebacken  0,18 2018
Örnsköldsvik  0,18 2020
Sorsele  0,18 2020
Nybro  0,18 2020
Orsa  0,18 2010
Aneby  0,18 2008
Karlstad  0,17 2019
Munkfors  0,17 2020
Avesta  0,17 2016
Uddevalla  0,16 2020
Ale  0,16 2019
Oskarshamn  0,16 2019
Norrtälje  0,16 2020
Ängelholm  0,16 2020
Kungälv  0,15 2018
Sigtuna  0,15 2016
Hammarö  0,14 2020
Lerum  0,13 2013
Haninge  0,13 2016
Höör  0,13 2020
Laholm  0,13 2020
Nynäshamn  0,13 2018
SEKOM-medel  0,13 2020
Strömstad  0,13 2020
Mönsterås  0,13 2020
Sundsvall  0,12 2015
Västervik  0,12 2020
Älmhult  0,12 2018
Bollnäs  0,12 2020
Södertälje  0,12 2018
Hudiksvall  0,12 2019
Enköping  0,11 2020
Mark  0,11 2020
Upplands-Bro  0,11 2020
Sala  0,11 2020
Hedemora  0,11 2020
Ljungby  0,11 2020
Jönköping  0,10 2019
Gotland  0,10 2020
Kungsbacka  0,10 2020
Kävlinge  0,10 2014
Luleå  0,10 2019
Karlskrona  0,10 2014
Timrå  0,10 2020
Eslöv  0,10 2019
Ekerö  0,09 2020
Halmstad  0,09 2019
Gävle  0,09 2020
Håbo  0,09 2019
Strängnäs  0,09 2020
Varberg  0,08 2020
Boden  0,08 2020
Värnamo  0,08 2020
Borås  0,08 2020
Ystad  0,08 2020
Gnesta  0,07 2020
Burlöv  0,06 2018
Huddinge  0,06 2019
Region Gävleborg  0,06 2020
Österåker  0,06 2018
Tyresö  0,06 2020
Trosa  0,05 2020
Sävsjö  0,05 2020
Eskilstuna  0,05 2020
Region Västernorrland  0,04 2020
Ronneby  0,04 2020
Region Uppsala  0,02 2018
Stockholm  0,02 2018
Helsingborg  0,02 2020
Sundbyberg  0,02 2020
Hallsberg  0,02 2020
Solna  0,01 2020
Ockelbo  0,00 2019
Datakälla: Data rapporteras av kommunerna.

Kommentar

Strömstad

2020 högre andel gasbilar och en mindre total körsträcka än 2019 gav ett lägre värde.

2019 En stor minskning i utsläpp som bör ha tillkommit genom ett ökat antal gasbilar samt minskade körsträckor både med tjänstebilar och med privat bil i tjänsten.
2018 Antalet bilar har minskat och andelen förnybara bränslen har ökat i kommunens bilar, km-antalet har ökat lite grann. Körning med hyrbil är begränsat. Det kan vara körning med privat bil i tjänsten som står för ökningen.

Övergripande

Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil minskade under 2020 med drygt 20 procent och ligger nu på 0,13 ton per årsarbetare. Bland de kommuner som har redovisat uppgifter både 2019 och 2020 ligger minskningen på drygt 25 procent. En bidragande orsak är förmodligen pandemin då fler möten har hållts digitalt och färre tjänsteresor har gjorts.

Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 14 till 360 kg per årsarbetare. Bäst till ligger Solna, Hallsberg, Sundbyberg samt Helsingborg.

Medelvärdet påverkas av att underlaget, vilka kommuner som lämnar uppgifter, skiljer sig mellan åren. I vissa kommuner varierar värdena orimligt mycket mellan åren vilket tyder på att det finns felaktigheter som gör det vanskligt att dra generella slutsatser. För år 2020 är det också färre kommuner som har rapporterat in data, därav redovisar vi även skillnaden för de kommuner som har rapporterat in data för både år 2019 och 2020.

Tillståndsklassning

>0,40 ton/årsarbetare
0,30–0,40 ton/årsarbetare
0,20–0,30 ton/årsarbetare
0,10–0,20 ton/årsarbetare
<0,10 ton/årsarbetare
Redovisas med Miljöbarometern
Uppdaterad: 2021-09-07