Koldioxidutsläpp tjänsteresor

Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2 per årsarbetare

Koldioxidutsläpp från tjänsteresor med bil

Kommun Senaste värdet (ton/årsarbetare) Datum
Jokkmokk  0,80 2018
Östra Göinge  0,50 2014
Laxå  0,49 2018
Tranås  0,44 2005
Ånge  0,40 2014
Kungsör  0,40 2014
Borgholm  0,38 2014
Sollefteå  0,37 2021
Hörby  0,35 2019
Askersund  0,34 2019
Kramfors  0,31 2021
Hylte  0,31 2014
Nyköping  0,30 2021
Söderköping  0,30 2014
Simrishamn  0,29 2020
Övertorneå  0,27 2021
Klippan  0,26 2013
Öckerö  0,26 2021
Ovanåker  0,24 2019
Falkenberg  0,21 2015
Robertsfors  0,21 2012
Mjölby  0,21 2017
Hällefors  0,21 2012
Nordanstig  0,21 2021
Smedjebacken  0,20 2021
Ljusdal  0,20 2021
Hudiksvall  0,20 2021
Härnösand  0,20 2014
Kalix  0,20 2021
Uppvidinge  0,20 2021
Söderhamn  0,20 2021
Sotenäs  0,20 2021
Haparanda  0,19 2012
Vårgårda  0,19 2015
Torsås  0,19 2021
Vaggeryd  0,19 2018
Sorsele  0,18 2020
Aneby  0,18 2008
Orsa  0,18 2010
Ludvika  0,17 2021
Avesta  0,17 2016
Munkfors  0,16 2021
Oskarshamn  0,16 2019
Ale  0,16 2019
Norrtälje  0,16 2020
Kungälv  0,15 2018
Värmdö  0,14 2021
Uddevalla  0,14 2021
Nynäshamn  0,14 2021
Hammarö  0,14 2020
Haninge  0,13 2016
SEKOM-medel  0,13 2021
Strömstad  0,13 2020
Karlstad  0,13 2021
Sundsvall  0,12 2015
Västervik  0,12 2021
Älmhult  0,12 2018
Höör  0,12 2021
Enköping  0,12 2021
Bollnäs  0,12 2020
Ängelholm  0,12 2021
Södertälje  0,12 2018
Upplands-Bro  0,11 2020
Gnesta  0,11 2021
Mönsterås  0,11 2021
Ljungby  0,11 2020
Halmstad  0,11 2021
Hedemora  0,10 2021
Karlskrona  0,10 2014
Borås  0,10 2021
Ekerö  0,10 2021
Eksjö  0,10 2021
Luleå  0,10 2021
Mark  0,10 2021
Kumla  0,10 2021
Kungsbacka  0,10 2021
Kävlinge  0,10 2014
Nybro  0,10 2021
Timrå  0,10 2021
Eslöv  0,10 2019
Örnsköldsvik  0,10 2021
Värnamo  0,09 2021
Håbo  0,09 2019
Strängnäs  0,09 2020
Sala  0,08 2021
Trosa  0,06 2021
Boden  0,06 2021
Burlöv  0,06 2018
Gotland  0,06 2021
Tyresö  0,06 2020
Österåker  0,06 2018
Varberg  0,06 2021
Region Gävleborg  0,05 2021
Sävsjö  0,04 2021
Ronneby  0,04 2021
Region Västernorrland  0,04 2020
Huddinge  0,04 2021
Jönköping  0,04 2021
Sundbyberg  0,04 2021
Eskilstuna  0,04 2021
Lerum  0,04 2021
Gävle  0,03 2021
Region Uppsala  0,02 2018
Stockholm  0,02 2018
Solna  0,01 2020
Ystad  0,01 2021
Hallsberg  0,01 2021
Helsingborg  0,01 2021
Ockelbo  0,00 2019
Laholm  0,00 2021
Datakälla: Data rapporteras av kommunerna.

Kommentar

Karlskrona

Höjningen 2010-2011 beror på att dieselanvändning för arbetsmaskiner inte längre går att skilja ut.

Ett system för att särskilja arbetsmaskiner mot tjänstebilar samt bränsleslag vid tjänsteresor med privata bilar är på väg.

Övergripande

Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil ökade mellan 2020 och 2021 med drygt 2 procent och ligger nu på 0,13 ton per årsarbetare. Det är fortfarande betydligt lägre än tidigare år. Den stora minskningen till 2020 berodde förmodligen pandemin då fler möten har hållts digitalt och färre tjänsteresor har gjorts. Ökningen till 2021 kan möjligtvis förklaras av minskade restriktioner under året.

Utsläppen varierar kraftigt mellan kommunerna, från 0 till 370 kg per årsarbetare. Bäst till ligger Lerum, Gävle, Helsingborg och Laholm.

Medelvärdet påverkas av att underlaget, vilka kommuner som lämnar uppgifter, skiljer sig mellan åren. I vissa kommuner varierar värdena orimligt mycket mellan åren vilket tyder på att det finns felaktigheter som gör det vanskligt att dra generella slutsatser. För år 2021 är det också färre kommuner som har rapporterat in data.

Tillståndsklassning

>0,40 ton/årsarbetare
0,30–0,40 ton/årsarbetare
0,20–0,30 ton/årsarbetare
0,10–0,20 ton/årsarbetare
<0,10 ton/årsarbetare
Redovisas med Miljöbarometern
Uppdaterad: 2022-06-17