Energi för tjänsteresor

Nyckeltalet visar hur mycket energi per årsarbetare som förbrukas för tjänsteresor med bil i kommunen. Nyckeltalet omfattar tjänstebil, hyrbil, leasing och privat bil i tjänsten.

Den bästa kilowattimmen är den som inte används. Även om vi vill att omställningen så snabbt som möjligt ska gå mot enbart förnybara bränslen så är det lika viktigt att effektivisera användandet av bilar och själva bilkörningen.

Transportenergi för tjänsteresor med bil per årsarbetare

Mätområde Datum Värde (kWh/årsarbetare)
Sollefteå 2005 1240
Sollefteå 2006 1240
Sollefteå 2007 1380
Sollefteå 2008 1680
Sollefteå 2018 2200
Sollefteå 2020 1970
Datakälla: Data rapporteras av kommunerna.

Kommentar

Sollefteå

I huvudsak består tjänstebilsparken av bilar som drivs på miljödiesel, det finns 2 elbilar i kommunens bilpool.

Intressant siffra då vi ökat markant med digitala möten under år 2020 pga. pandemiläget. En siffra som bör följs upp om den är korrekt.

Övergripande

Mängden transportenergi för tjänsteresor minskade återigen bland ekokommunerna och ligger nu i snitt på 723 kWh per årsarbetare, en minskning på sju procent. Bland de kommuner som redovisade uppgifter både 2019 och 2020 var det en minskning på 10 procent av energiåtgången. Minskning som skett 2020 kan förklaras av att fler har arbetat hemifrån på grund av pandemin och färre tjänsteresor har skett.

Energiåtgången varierar kraftigt mellan kommunerna, från 63 till 1 967 kWh per årsarbetare. Lägst energiåtgång redovisar Solna och Hallsberg.

Medelvärdet påverkas av att underlaget, vilka kommuner som lämnar uppgifter, skiljer sig mellan åren. För år 2020 är det färre kommuner som har rapporterat in än tidigare år. I vissa kommuner varierar värdena orimligt mycket mellan åren vilket tyder på att det finns felaktigheter som gör det vanskligt att dra generella slutsatser.

Redovisas med Miljöbarometern
Uppdaterad: 2021-09-07