Energi för tjänsteresor

Nyckeltalet visar hur mycket energi per årsarbetare som förbrukas för tjänsteresor med bil i kommunen. Nyckeltalet omfattar tjänstebil, hyrbil, leasing och privat bil i tjänsten.

Den bästa kilowattimmen är den som inte används. Även om vi vill att omställningen så snabbt som möjligt ska gå mot enbart förnybara bränslen så är det lika viktigt att effektivisera användandet av bilar och själva bilkörningen.

Transportenergi för tjänsteresor med bil per årsarbetare

Kommun Senaste värdet (kWh/årsarbetare) Datum
Jokkmokk  3770 2018
Smedjebacken  2370 2021
Sollefteå  2340 2021
Borgholm  2070 2014
Östra Göinge  2040 2014
Hörby  1850 2019
Nyköping  1780 2021
Simrishamn  1680 2020
Kramfors  1490 2021
Kungsör  1460 2014
Ånge  1420 2014
Karlshamn  1420 2013
Övertorneå  1400 2021
Höör  1350 2021
Askersund  1320 2019
Nordanstig  1300 2021
Haninge  1280 2016
Ljusdal  1280 2021
Gotland  1230 2021
Bollnäs  1230 2020
Falkenberg  1100 2015
Kumla  1060 2021
Karlstad  1040 2021
Öckerö  1020 2021
Oskarshamn  989 2019
Mjölby  982 2019
Vårgårda  973 2016
Söderhamn  969 2021
Orsa  963 2012
Ockelbo  939 2019
Västervik  901 2020
Enköping  899 2021
Ovanåker  881 2021
Värmdö  873 2021
Klippan  858 2012
Nybro  853 2021
Eslöv  835 2019
Torsås  833 2021
Höganäs  808 2021
Örnsköldsvik  801 2021
Strömstad  797 2020
Avesta  785 2016
Hällefors  782 2012
SEKOM-medel  771 2021
Mönsterås  758 2021
Vaggeryd  753 2018
Ale  746 2019
Nynäshamn  731 2018
Sotenäs  728 2021
Sundsvall  714 2015
Värnamo  714 2021
Varberg  711 2021
Boden  710 2021
Kalix  699 2021
Kungälv  691 2018
Uddevalla  674 2021
Ronneby  669 2021
Hammarö  668 2020
Södertälje  661 2018
Norrtälje  652 2020
Robertsfors  652 2014
Håbo  638 2019
Karlskrona  635 2014
Borås  617 2021
Ljungby  612 2020
Munkfors  607 2021
Halmstad  598 2021
Hudiksvall  569 2019
Laxå  567 2019
Ludvika  561 2019
Hylte  561 2021
Älmhult  558 2018
Gnesta  538 2021
Sorsele  525 2020
Eskilstuna  505 2021
Härnösand  496 2018
Luleå  487 2021
Sävsjö  472 2021
Strängnäs  469 2020
Kävlinge  468 2014
Mark  458 2021
Ekerö  437 2021
Timrå  425 2021
Region Västernorrland  420 2020
Trosa  414 2021
Ängelholm  414 2021
Tyresö  410 2020
Hedemora  392 2021
Sala  390 2021
Upplands-Bro  363 2020
Kungsbacka  354 2021
Aneby  347 2004
Gävle  341 2021
Burlöv  314 2018
Helsingborg  305 2021
Lerum  302 2021
Uppvidinge  301 2021
Eksjö  297 2021
Jönköping  276 2021
Österåker  259 2018
Ystad  243 2021
Region Gävleborg  218 2021
Region Uppsala  197 2018
Huddinge  173 2021
Stockholm  162 2018
Sundbyberg  142 2016
Solna  62,9 2020
Hallsberg  47,8 2021
Laholm  35,8 2021
Söderköping  1,40 2014
Datakälla: Data rapporteras av kommunerna

Kommentar

Söderköping

Datan för uträkning av nyckeltalet är densamma som använts för EES-statistiken, här ingår inte det helägda kommunala bostadsbolaget. Brandtjänsten ingår inte heller. År 2014 förbrukade vi 59 kubik bensin, 56,6 diesel samt 11,4 kubik etanol i leasingbilar, ägda bilar samt privat bil i tjänst.

Övergripande

Mängden transportenergi för tjänsteresor ökade något mellan 2020 och 2021 bland ekokommunerna och ligger nu i snitt på 771 kWh per årsarbetare, en ökning på sju procent. Minskningen som skedde 2020 kan förklaras av att fler har arbetade hemifrån på grund av pandemin och färre tjänsteresor har skett. Ökningen till 2021 skulle därför kunna bero på minskade restriktioner under året.

Energiåtgången varierar kraftigt mellan kommunerna, från 36 till 2 374 kWh per årsarbetare. Lägst energiåtgång redovisar Laholm och Huddinge.

Medelvärdet påverkas av att underlaget och vilka kommuner som lämnar uppgifter skiljer sig mellan åren. För år 2021 är det färre kommuner som har rapporterat in än tidigare år. I vissa kommuner varierar värdena orimligt mycket mellan åren vilket tyder på att det finns felaktigheter som gör det vanskligt att dra generella slutsatser.

Tillståndsklassning

>1200 kWh/årsarbetare
900–1200 kWh/årsarbetare
600–900 kWh/årsarbetare
300–600 kWh/årsarbetare
<300 kWh/årsarbetare
Redovisas med Miljöbarometern
Uppdaterad: 2022-06-16