Energi för tjänsteresor

Nyckeltalet visar hur mycket energi per årsarbetare som förbrukas för tjänsteresor med bil i kommunen. Nyckeltalet omfattar tjänstebil, hyrbil, leasing och privat bil i tjänsten.

Den bästa kilowattimmen är den som inte används. Även om vi vill att omställningen så snabbt som möjligt ska gå mot enbart förnybara bränslen så är det lika viktigt att effektivisera användandet av bilar och själva bilkörningen.

Transportenergi för tjänsteresor med bil per årsarbetare

Mätområde Datum Värde (kWh/årsarbetare)
Kungälv 2010 1040
Kungälv 2011 1000
Kungälv 2012 881
Kungälv 2013 920
Kungälv 2014 883
Kungälv 2015 778
Kungälv 2016 760
Kungälv 2017 679
Kungälv 2018 691
Datakälla: Data rapporteras av kommunerna.

Kommentar

Kungälv

Successiv minskning. I siffrorna ingår även diesel till entreprenadfordon. Även bränsle till eget fordon i tjänsten ingår.

Övergripande

Mängden transportenergi för tjänsteresor minskade återigen bland ekokommunerna och ligger nu i snitt på 723 kWh per årsarbetare, en minskning på sju procent. Bland de kommuner som redovisade uppgifter både 2019 och 2020 var det en minskning på 10 procent av energiåtgången. Minskning som skett 2020 kan förklaras av att fler har arbetat hemifrån på grund av pandemin och färre tjänsteresor har skett.

Energiåtgången varierar kraftigt mellan kommunerna, från 63 till 1 967 kWh per årsarbetare. Lägst energiåtgång redovisar Solna och Hallsberg.

Medelvärdet påverkas av att underlaget, vilka kommuner som lämnar uppgifter, skiljer sig mellan åren. För år 2020 är det färre kommuner som har rapporterat in än tidigare år. I vissa kommuner varierar värdena orimligt mycket mellan åren vilket tyder på att det finns felaktigheter som gör det vanskligt att dra generella slutsatser.

Redovisas med Miljöbarometern
Uppdaterad: 2021-05-17