Gå direkt till sidans innehåll

Förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Indikator GN. 2b

Nyckeltalet visar andelen förnybara bränslen som använts inom kommunens kollektivtrafik. Ökad användning av förnybara bränslen minskar uttaget av fossila bränslen och leder till minskade utsläpp av andra skadliga ämnen.

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken

Datakälla: Sveriges Ekokommuner och FRIDA
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2012
Senaste värdet:
80 % (2022)
Utgångsvärde:
5 % (2012)

Kommentar

Karlstad

Andel förnybara bränslen i kollektivtrafiken är 100 procent sedan år 2015. Den 1 juli 2013 avvecklade diesel som bränsle i bussflottan inom stadstrafiken (Karlstadsbuss) och det sattes in nya biogasbussar i trafik. Dessutom har bussflottan kompletterats med 8 st elbussar varav de sista fyra införlivades i slutet av 2018. Det planeras för att utöka Karlstadsstråket, vilket kan innebära att det blir fler elbussar på sikt.

Fotnot: Värmlandstrafiks andel av förnyelsebara bränslen inom stadstrafiken inte ingår i statistiken.

Övergripande

Andelen förnybart i kollektivtrafiken bland ekokommunerna ligger på 94 procent, vilket är något lägre än föregående år men fortfarande mycket högt. Anledningen till minskningen kan vara att fler kommunvärden hämtats för 2022 från databasen FRIDA, kommuner som kanske inte tidigare år rapporterat. Resultatet varierar dock mellan olika kommuner, från 37 till 100 procent förnybart. 43 kommuner kör på helt förnybart.

Uppdaterad: 2024-03-11