Koldioxidutsläpp tjänsteresor
Nyckeltalet visar klimatpåverkan från kommunens tjänsteresor med bil och redovisas som ton CO2 per årsarbetare
Koldioxidutsläpp från tjänsteresor med bil
Kommun | Senaste värdet (ton/årsarbetare) | Datum |
---|---|---|
Jokkmokk | 0,80 | 2018 |
Askersund | 0,52 | 2018 |
Gotland | 0,50 | 2014 |
Östra Göinge | 0,50 | 2014 |
Laxå | 0,49 | 2018 |
Nyköping | 0,47 | 2013 |
Sollefteå | 0,45 | 2018 |
Tranås | 0,44 | 2005 |
Uppvidinge | 0,40 | 2014 |
Öckerö | 0,40 | 2018 |
Ånge | 0,40 | 2014 |
Kungsör | 0,40 | 2014 |
Borgholm | 0,38 | 2014 |
Simrishamn | 0,36 | 2018 |
Hammarö | 0,35 | 2016 |
Övertorneå | 0,34 | 2018 |
Nordanstig | 0,32 | 2018 |
Mark | 0,31 | 2018 |
Hylte | 0,31 | 2014 |
Söderköping | 0,30 | 2014 |
Kramfors | 0,28 | 2018 |
Hörby | 0,28 | 2018 |
Klippan | 0,26 | 2013 |
Strömstad | 0,24 | 2018 |
Gnesta | 0,23 | 2018 |
Enköping | 0,22 | 2018 |
Höör | 0,22 | 2018 |
Söderhamn | 0,22 | 2018 |
Kumla | 0,21 | 2018 |
Falkenberg | 0,21 | 2015 |
Robertsfors | 0,21 | 2012 |
Mjölby | 0,21 | 2017 |
Karlstad | 0,21 | 2018 |
Hällefors | 0,21 | 2012 |
Härnösand | 0,20 | 2014 |
Eksjö | 0,20 | 2014 |
Ludvika | 0,20 | 2016 |
Örnsköldsvik | 0,20 | 2018 |
Ale | 0,19 | 2018 |
Haparanda | 0,19 | 2012 |
Luleå | 0,19 | 2018 |
Mönsterås | 0,19 | 2018 |
Nybro | 0,19 | 2018 |
Vårgårda | 0,19 | 2015 |
Vaggeryd | 0,19 | 2018 |
Smedjebacken | 0,18 | 2018 |
SEKOM-medel | 0,18 | 2018 |
Värmdö | 0,18 | 2017 |
Ystad | 0,18 | 2018 |
Aneby | 0,18 | 2008 |
Västervik | 0,18 | 2018 |
Laholm | 0,17 | 2018 |
Kungsbacka | 0,17 | 2018 |
Oskarshamn | 0,17 | 2018 |
Gävle | 0,17 | 2018 |
Avesta | 0,17 | 2016 |
Uddevalla | 0,16 | 2018 |
Kungälv | 0,15 | 2018 |
Ockelbo | 0,15 | 2018 |
Sigtuna | 0,15 | 2016 |
Bollnäs | 0,15 | 2010 |
Ljungby | 0,14 | 2018 |
Strängnäs | 0,14 | 2017 |
Lerum | 0,13 | 2013 |
Haninge | 0,13 | 2016 |
Boden | 0,13 | 2018 |
Nynäshamn | 0,13 | 2018 |
Sala | 0,13 | 2018 |
Värnamo | 0,13 | 2018 |
Norrtälje | 0,13 | 2018 |
Sundsvall | 0,12 | 2015 |
Älmhult | 0,12 | 2018 |
Halmstad | 0,12 | 2018 |
Södertälje | 0,12 | 2018 |
Jönköping | 0,12 | 2018 |
Ekerö | 0,11 | 2018 |
Ängelholm | 0,11 | 2018 |
Tyresö | 0,11 | 2016 |
Munkfors | 0,11 | 2016 |
Hudiksvall | 0,11 | 2018 |
Karlskrona | 0,10 | 2014 |
Hedemora | 0,10 | 2018 |
Borås | 0,10 | 2018 |
Kävlinge | 0,10 | 2014 |
Timrå | 0,10 | 2018 |
Ronneby | 0,10 | 2018 |
Region Gävleborg | 0,09 | 2018 |
Varberg | 0,09 | 2018 |
Eslöv | 0,08 | 2018 |
Region Västernorrland | 0,07 | 2018 |
Eskilstuna | 0,06 | 2014 |
Huddinge | 0,06 | 2018 |
Håbo | 0,06 | 2018 |
Burlöv | 0,06 | 2018 |
Trosa | 0,06 | 2018 |
Österåker | 0,06 | 2018 |
Solna | 0,04 | 2018 |
Helsingborg | 0,04 | 2018 |
Hallsberg | 0,03 | 2018 |
Upplands-Bro | 0,03 | 2018 |
Sundbyberg | 0,03 | 2018 |
Region Uppsala | 0,02 | 2018 |
Stockholm | 0,02 | 2018 |
Orsa | 0,02 | 2012 |
Kommentar
Upplands-Bro
Statistiken för 2018 anger leasade och ägda personbilar inom kommunen samt de resor som skett med egen bil i tjänst. Arbetsmaskiner ej inberäknade likväl som övriga tjänsteresor. Statistiken bygger på inlämnade uppgifter från respektive enhet samt schablonuppgifter, avvikelser kan förekomma.
Övergripande
Utsläppen av koldioxid från tjänsteresor med bil ökade under 2018. Utsläppen varierade kraftigt mellan kommunerna, från 25 till 800 kg per årsarbetare. Bäst till ligger Region Uppsala, Sundbyberg och Hallsberg.
Medelvärdet påverkas av att underlaget, vilka kommuner som lämnar uppgifter, skiljer sig mellan åren. I vissa kommuner varierar värdena orimligt mycket mellan åren vilket tyder på att det finns felaktigheter som gör det vanskligt att dra generella slutsatser. Av de kommuner som redovisade uppgifter både 2017 och 2018 är det ingen större skillnad.
Tillståndsklassning
![]() |
>0,40 ton/årsarbetare |
![]() |
0,30–0,40 ton/årsarbetare |
![]() |
0,20–0,30 ton/årsarbetare |
![]() |
0,10–0,20 ton/årsarbetare |
![]() |
<0,10 ton/årsarbetare |
Dokument
Schablonmall för beräkning av koldioxidutsläpp från tjänsteresor - Naturvårdsverket 2015
- Alla nyckeltal
- 1a. Koldioxidutsläpp från industrin
- 1b. Koldioxidutsläpp övriga sektorer
- 2. Resor med kollektivtrafik
- 3. Förnybara bränslen i kollektivtrafiken
- 4. Ekologisk odling
- 5. Miljöcertifierat skogsbruk
- 6. Skyddad natur
- 7. Mängd hushållsavfall
- 8a. Bly i avloppsslam
- 8b. Kadmium i avloppsslam
- 8c. Kvicksilver i avloppsslam
- 9. Förnybar energi kommunala lokaler
- 10a. Energi för tjänsteresor
- 10b. Koldioxidutsläpp tjänsteresor
- 11. Ekologiska livsmedel
- 12. Certifierade skolor och förskolor
- Anvisningar till dig som rapporterar
- Om nyckeltalen
- Nyckeltalsrapport