Energi för tjänsteresor

Nyckeltalet visar hur mycket energi per årsarbetare som förbrukas för tjänsteresor med bil i kommunen. Nyckeltalet omfattar tjänstebil, hyrbil, leasing och privat bil i tjänsten.

Den bästa kilowattimmen är den som inte används. Även om vi vill att omställningen så snabbt som möjligt ska gå mot enbart förnybara bränslen så är det lika viktigt att effektivisera användandet av bilar och själva bilkörningen.

Transportenergi för tjänsteresor med bil per årsarbetare

Datakälla: Data rapporteras av kommunerna.

Kommentar

Karlstad

Mängden transportenergi per anställd för tjänsteresor med bil och arbetsfordon har minskat med 36 procent jämfört med 2009. Samtidigt har antalet fordon i kommunen ökat. Huvudförklaringen till minskningen är bränslesnålare och energieffektivare fordon.

Trots minskningen av transportenergi per anställd ligger vi mycket över snittet för ekokommunerna. Förklaringen är att i vår redovisning ingår både bilar och arbetsfordon. De flesta ekokommuner redovisar enbart bilar, vilket i nuläget inte är möjligt för Karlstad.

Övergripande

Mängden transportenergi för tjänsteresor ökade under 2018 bland ekokommunerna. Energiåtgången varierade kraftigt mellan kommunerna, från 159 till 3 774 kWh per årsarbetare. Lägst energiåtgång redovisar Solna, Hallsberg och Upplands-Bro.

Medelvärdet påverkas av att underlaget, vilka kommuner som lämnar uppgifter, skiljer sig mellan åren. I vissa kommuner varierar värdena orimligt mycket mellan åren vilket tyder på att det finns felaktigheter som gör det vanskligt att dra generella slutsatser. Bland de kommuner som redovisade uppgifter både 2017 och 2018 minskade energiåtgången något.

Tillståndsklassning

>1200 kWh/årsarbetare
900–1200 kWh/årsarbetare
600–900 kWh/årsarbetare
300–600 kWh/årsarbetare
<300 kWh/årsarbetare
Redovisas med Miljöbarometern
Uppdaterad: 2019-08-29