Energi för tjänsteresor

Nyckeltalet visar hur mycket energi per årsarbetare som förbrukas för tjänsteresor med bil i kommunen. Nyckeltalet omfattar tjänstebil, hyrbil, leasing och privat bil i tjänsten.

Den bästa kilowattimmen är den som inte används. Även om vi vill att omställningen så snabbt som möjligt ska gå mot enbart förnybara bränslen så är det lika viktigt att effektivisera användandet av bilar och själva bilkörningen.

Transportenergi för tjänsteresor med bil per årsarbetare

Datakälla: Data rapporteras av kommunerna.

Kommentar

Burlöv

Privata fordon och kommunägda personbilar (ej LB).

Ökningen från 2014 beror i största delen i körning med eget fordon. En stor anledning till detta är flytt av överförmynderiet och godemanverksamheten till annan kommun och en ökad mängd uppdrag för denna verksamheten.

För de kommunägda fordonen har energiförbrukningen sjunkit med ca 20 % mellan 2012 och 2016 och 40 % mellan 2009 och 2016.

Flyg, buss, tåg etc inte medräknade

Övergripande

Mängden transportenergi för tjänsteresor ökade under 2018 bland ekokommunerna. Energiåtgången varierade kraftigt mellan kommunerna, från 159 till 3 774 kWh per årsarbetare. Lägst energiåtgång redovisar Solna, Hallsberg och Upplands-Bro.

Medelvärdet påverkas av att underlaget, vilka kommuner som lämnar uppgifter, skiljer sig mellan åren. I vissa kommuner varierar värdena orimligt mycket mellan åren vilket tyder på att det finns felaktigheter som gör det vanskligt att dra generella slutsatser. Bland de kommuner som redovisade uppgifter både 2017 och 2018 minskade energiåtgången något.

Tillståndsklassning

>1200 kWh/årsarbetare
900–1200 kWh/årsarbetare
600–900 kWh/årsarbetare
300–600 kWh/årsarbetare
<300 kWh/årsarbetare
Redovisas med Miljöbarometern
Uppdaterad: 2019-08-29